sicilie-2018.reismee.nl

Taormina een schattig stadje hoog en laag

Eenmaal laat in de avond aangekomen op Catania, halen we na een uurtje wachten bij de balie van het autoverhuurbedrijf, een luxe Fiat L500 op. Een ruime MPV met een krachtige dieselmotor. We hadden een upgrade geboekt in Nederland omdat we hadden gelezen dat Sicilië nogal bergachtig is. Ik hou dan wel van een stevige auto met een sterke motor voor op onverwacht steile hellingen en bergweggetjes waar wij ons toch met enige regelmatig in manoeuvreren op een of andere manier.

Het is toch weer even wennen om in een vreemd land in het pikkedonker (het was inmiddels 22.30 uur) nog drie kwartier te gaan rijden naar een onbekende bestemming waar je nog nooit geweest bent maar we zijn niet van gisteren en moedig gaan we op weg. De wegen hebben hier erg korte invoegstroken en je hebt te maken met stukken tolweg. Dat is ook wel even wennen want we moeten vooral NIET de Telepas poortjes hebben zoals we een keer per ongeluk deden en zonder kaartje de tolweg opreden. Kleingeld bij hebben is ook wel een aanrader omdat niet bij elk afrekenpunt een pinautomaat of cassier aanwezig is en je gepast geld in een metalen bakje moet gooien zodat de slagboom open gaat. Daarbij werken veel parkeerautomaten hier ook alleen op cash muntgeld. Ze lopen nog een beetje achter, zeg maar.

We komen in het donker aan dus we zien weinig van de zee en de stadjes maar de verrassing is daarom des te groter als we in de ochtend vanaf ons balkonnetje naar buiten kijken.. Wow wat een uitzicht! Dat is nog eens mooi wakker worden. Heerlijk.. het wordt vandaag 26 graden en we besluiten Taormina maar gelijk eens te bezoeken. Het stadsgedeelte wat hoop op de kaap boven de zee uittorent is geweldig leuk om te bezoeken. Daarvoor moesten we wel eerst een supersteile helling omhoog om vervolgens bij een megagrote parkeergarage aan te komen. Poeh hee.. het is toch weer even wennen die steile haarspeldbochten. Blij dat we ervaren bergrijders zijn. Maar wat een mooi uitzicht...

We lopen in de ochtendzon het dorpje in via de oude stadspoort en komen al gauw bij een hele hoop souvenirwinkeltjes. Keramisch werk is hier kennelijk een regionaal product want dat zie je hier heel veel. De kenmerkende geschilderde huizen met hun maisgeel, roze en terra kleuren staan er zo mooi bij op deze zonnige morgen.

Balkonnetjes vol met bloembakken, regionale streekproducten van kruiden, honing, olijven, olie, kaasjes, wijn, citroenen, sinasappelen, dadels en natuurlijk heel veel pizza's en zelfs een heuse Gipetto Pinokkio winkel vind je hier.

Het is er nu nog rustig maar dat duurt niet lang meer. Taormina is een populaire vakantiebestemming waar busladingen toeristen op af komen vanwege het leuke centrum met zijn pleintjes, kerk en fontein maar nog meer vanwege het antieke Griekse amfi theater waarover later meer.

Dit grote plein is het centrale verzamelpunt waar zowel overdag als in de avond altijd wel wat te doen is. Je vindt hier de trendy Wunderbar naast de kerk en er zijn regelmatig straatartiesten en souvenirstalletjes te vinden. Je kan heerlijk uitkijken over de zee hier of rustig zitten onder een oleander in het zonnetje.

Wij lopen verder naar wat er op het eind van ons pad ligt. Het Griekse amfitheater met op de achtergrond een eerste glimp van de majestueuze Etna! Wat een prachtig plaatje!

Het wordt snel warmer naarmate de ochtend vordert en ook de drukte neemt toe. Ik ben blij dat we er vroeg waren zodat je nog een beetje zonder al teveel publiek foto's kan nemen. De Etna ligt op de achtergrond met haar top in de wolken. Er drijven voortdurend wolkenvelden en wat buitjes over vanaf het vasteland en die blijven wat hangen aan de top van de berg. Het amfitheater is prachtig en wordt nog steeds gebruikt. Aan het begin is een filmuitleg te zien in hoe het ooit in volle glorie is geweest. Heel indrukwekkend.

Je mag in het amfitheater overal lopen en komen en vanaf de bovenste rij kan je prachtige foto's maken van de omgeving. Het is hier zo mooi. Ik snap nu al waarom ze Sicilië het Kreta van Italië noemen.