sicilie-2018.reismee.nl

In het spoor van de Godfather

Een tweede doel van onze reis is zoveel mogelijk filmlocaties bezoeken die gebruikt zijn in de trilogie van 'the Godfather'

Ondanks dat deze trilogie al enige decennia geleden gemaakt is zie je hier nog steeds heel veel 'merchandise' als t-shirts, mokken, magneetjes, tassen en andere spulletjes die je laten herinneren dat je hier op het 'maffia eiland' Sicilië bent. Wie denkt dat de maffia verleden tijd is, vergist zich. Ze zijn nog springlevend en schijnen een stevige hand te hebben in het regionale bestuur van dit eiland. Dit is waarschijnlijk de reden dat het eiland nog steeds geen topper in de vakantiegidsen is. Maffia schikt toch vaak wat af. Zeker als je weet dat ze er nog zijn en hun praktijken, weliswaar vaak aan het oog onttrokken, nog dagelijks zich voortzetten.

We starten in het stadje Forza d'Agro. Hier vind je het trouwkerkje uit de film. Het staat er verlaten bij en niets wijst op een link met de beroemde Godfather films. Wie denkt dat dit kerk in Corleone staat, komt bedrogen uit. In de film doet men alsof het Corleone is maar Corleone is een moderne stad en paste qua filmlocatie niet in het tijdsbeeld dus koos Francis Coppola voor kleinere dorpjes die authentiek Siciliaans waren zoals dit dorpje en het verderop gelegen Savoca waar je bar Vitello vindt. Helaas konden we de weg hiernaar niet goed vinden omdat er wegen afgezet waren. We hebben het daarom hierbij gehouden en bij het stationnetje van Taormina Giardini Naxos waar je Kay en Michael in de film ziet.