sicilie-2018.reismee.nl

De Alcantara kloof en de tropische tuinen

Nadat we de Etna verlaten hadden gingen we op weg naar een nog een prachtig natuurpark. De Alcantara kloof. Het is even zoeken maar als je Gole Alcantara in je navigatie systeem toetst (of Google Maps) dan kom je wel aan op de bestemming.

Boven aan de kloof is een kassa en kan je twee soorten kaartjes kopen. Je kan kiezen voor een combikaartje met tropische tuin waarbij je gratis gebruik mag maken van de lift naar beneden in de kloof en waarbij je uitzichtpunten hebt van boven in de kloof met een bezoek aan de tropische tuin. Of het goedkopere kloof kaartje waarbij je met trappen in de kloof mag afdalen om pootje te baden.

Ik was niet erg onder de indruk van de tropische tuin. Die stelde niet zoveel voor. Vrij kaal en weinig te beleven. Ik heb mooiere stadsparken gezien in Sicilië dan deze tropische tuin. De uitzichtpunten in de kloof zijn mooi maar de trappen telkens op en af in de tropische tuin, is best vermoeiend. Vooral als het heet weer is, is het een uitputtingsslag, vond ik.

We waren daarom wel erg blij met het armbandje wat ons toegang gaf tot de lift die inbegrepen was bij het duurdere toegangsticket. Dat scheelde een hoop trappen en we kwamen al gauw in de kloof zelf uit. Schitterend! De bijzondere vorm van basalt? vorming in de kloof is prachtig. Waterschoentjes zijn hier wel aan te bevelen als je wilt genieten van het IJSkoude water. Het water is maar 12 graden ook al is het midden in de zomer en dat is erg koud aan je voeten. Daarbij liggen er scherpe steentjes in het water dus ontspannen pootjebaden vraagt wel wat voorbereiding.

Je kan de kloof in lopen en daar kan je zelfs in een wat dieper gedeelte komen waar gezwommen wordt (waar je zin in hebt met dat koude water) of je kan stroomafwaarts lopen wat bijzonder mooi is om te doen. Het frisse zoete water biedt een snelstromend schouwspel omringd door rotsblokken en mooie planten. Er is onderaan een klein cafeetje waar je wat kan drinken.