sicilie-2018.reismee.nl

Door het Nebrodi gebergte naar Cefalu

We reizen vandaag door naar de andere kant van het eiland en volgens onze reisbeschrijving zou je een tocht door het Nebrodi gebergte toch echt niet moeten missen, dus we koersen op Randazzo aan. Een stadje ten noorden van de Etna in het binnenland.

Het stadje is wel aardig.
Je vindt er wat winkeltjes en een zwarte basiliek die geheel is opgebouwd uit lavablokken van de Etna. Wel bijzonder om te zien zo'n zwart gebouw. Vanuit Randazzo begint het aan de overkant van de brug het Nebrodi gebergte. Een ruig landschap met bergtoppen en bossen. De moeite waard!

Het weer zit weer mee vandaag maar de Etna ligt nog steeds in een dik pak wolken dus we kunnen wederom niet naar boven. Vandaar dat we maar doorreizen vandaag naar onze volgende bestemming, de hoofdstad Palermo. Maar niet voordat we het mooiste badplaatsje Cefalu gezien hebben natuurlijk.

Onderweg komen we nieuwsgierige ezeltjes tegen en hier en daar een plaatselijke tractor of vrachtwagen. Deze wegen door de bergen zijn opvallend rustig te noemen. Er is niet veel verkeer dan wat toeristen en een plaatselijke bewoner. De route is prachtig!

En na een aantal uren rijden komen we in het prachtige badplaatsje Cefalu aan met zijn brede boulevard en zachte zandstrand. Deze keer geen kiezels en rotspartijen aan de kust maar een heerlijk strand waar je kan genieten van de zon, zee en het water. Het is bloedheet vandaag. Eigenlijk geen weer om te wandelen wat wel jammer is want Cefalu schijnt een van de mooiste dorpjes van Sicilië te zijn maar de hitte weerhoudt ons van een lange wandeling vandaag in een broeiierig stadje. We blijven aan de boulevard en lunchen hier met pizza. Het stadje strekt zich dromerig uit in een ronde baai en kent van die authentieke Italiaanse huisjes, straatjes en pleintjes.