sicilie-2018.reismee.nl

Palermo de hoofdstad van de maffia

We komen aan in Palermo. Wie ooit in Rome is geweest is wel wat gewend als het gaat om het verkeer. Chaos..complete chaos. Zo ook in de hoofdstad van Sicilië. Italianen zijn heethoofden in het verkeer. Waar je een tweebaansweg hebt maken zij er gewoon vierbaans van. Scooters schieten links en rechts langs je heen. Parkeerplaatsen zijn doorgaans niet te vinden en dubbelparkeren is ze ook niet vreemd om vervolgens luid toeterend je ongenoegen te uiten over je medeweggebruiker.

Palermo is zo'n stad waar je beter niet zelf kan autorijden als het niet hoeft. Jammer genoeg moesten wij wel want een van onze hotels lag dus midden in Palermo. Dit was het meest stressvolle moment in onze vakantie. Palermo in en uitrijden zonder krassen, deuken of een scooter aan te rijden. Het hotel had een paar kettingen voor zijn stoep geregeld waar je dan achter mocht staan en waar je dan nog 12 euro per dag extra af mocht tikken om je auto er te 'mogen parkeren'. Alsof het hun prive parkeerplaats was terwijl je auto gewoon aan de straat kant stond. Het hotel stond in een achterbuurt in het havengebied en het was er alles behalve gezellig. Er was slechts 1 nooduitgang en die zat naast de lift (er moest dus geen brand uitbreken want je kan nergens heen).

Palermo op zich is een stad die rijk is aan cultuur en mooie gebouwen. En als je een Godfather fan bent dan heb je in het bovenste plaatje al vast de trappen van het grote theater herkent waar de laatste dodelijke schietpartij in deel III plaats vond. Het theater Massimo. Daaronder een plaatje van een ander theater Garibaldi.

Om onszelf niet meer bloot te stellen aan toeterende en boze Italianen, besluiten we de Hop on Hop of bus te nemen. Het is wel wat prijzig maar dan heb je tenminste even geen zorgen over druk verkeer en kan je ongestoord genieten van de verhalen over de stad met je oortjes terwijl je rondgereden wordt langs alle plekjes die de moeite waard zijn. We stappen uit bij de grote kathedraal. Hier in dit gebied is veel te beleven.

De kathedraal is in diverse eeuwen gebouwd en kent veel verschillende bouwstijlen van verschillende veroveraars van Sicilië. Moorse, Arabische, Normandische, Byzantijnse en Barokke bouwstijlen wisselen elkaar af. Hier en daar wat katholieke heilige beelden, een Islamitisch koranvers en een gotische toren maken het af.

De kerk is van binnen minstens net zo mooi als van buiten en je kan er gewoon binnenlopen. Er zitten veel terrasje en een voetgangersgebied rondom de kerk. Dat is wel even een verademing van het drukke verkeer in Palermo (letterlijk).

We zien prachtige plafondschilderingen, een zilveren sacristie, marmeren doopvonts en wijwater kelken en mooie beelden, schilderijen en oosterse invloeden. De kerk is enorm groot en lekker koel van binnen. Als we weer buiten staan gaan we een mooi stadspark in.

Sicilië kent veel tropische planten zoals palmbomen, yucca's en cactussen. Het is er erg warm in de lente en zomer. We wandelen een stuk de stad door in de autoloze straten die het centrum rijk is. We slenteren over marktjes en eten wat in een eettentje. We drinken verse vruchtensappen die je hier in overvloed vindt en natuurlijk genieten we van versgemaakt ijs. Bacio gelato is mijn favoriet. Het smaakt naar Nutella of die gouden balletjes van Ferrero Rocher.. heerlijk.

We lopen langs de Quattro Canti (vier hoeken verkeersplein met grote gevels vol met beelden) en bezoeken een fontein die omgeven wordt door gebouwen die volgens mij al even geen onderhoud meer gehad hebben. Dat zie je wel vaker in Palermo. De stad is vol cultuur en prachtige gebouwen maar hier en daar behoorlijk verwaarloosd. Het schijnt dat EU geld voor wegen en culturele gebouwen met regelmaat in corrupte zakken en maffiahanden beland.

Restaurants, hotels en andere goedlopende zaken moeten schijnbaar nog steeds de Pizzo betalen (beschermingsgeld aan de maffia). De Italiaanse maffia heeft nog steeds een stevige greep op het eiland maar daar merk je als toerist niets van. Ze laten ons met rust want we brengen immers geld in het laatje. Je krijgt ze niet te zien of te spreken en dat is maar beter ook. We genieten van een drukke stad maar zijn toch wel weer erg blij als we haar de volgende dag mogen verlaten voor Agrigento aan de andere zijde van de driehoek.

We eten 's avonds in een apart restaurantje waar ze elke maaltijd tot een bal verwerken. Of je nou macaroni, biefstuk of pizza besteld, het is rond. Ik vond het wel een aparte ervaring in Polpelteria wat zoiets als gehaktbal betekent.

Ondanks de vreemde vorm was het wel heel erg lekker trouwens. Je kan hier gerust gaan eten. De tent wordt door enkel mannen gerund maar het is een goede kok ook al is de entourage wat hoekig, koud en kil. Een vrouwelijke touch met planten en textiele vormen zou hier wel wat gezelligheid brengen trouwens.