sicilie-2018.reismee.nl

Door naar Agrigento

We kruisen wederom het driehoekig eiland Sicilië over naar weer een andere zijde. Deze keer aan de westkant die richting Tunesië in Afrika uitkijkt. Niet dat je daar veel van ziet. Agrigento is het reisdoel en meteen worden we getroffen door het prachtige hotel wat hier op ons wacht. Wat een luxe na het toch wel heel wat mindere hotel in Palermo. We hadden hier het mooiste hotel van onze reis.

Helaas vertelt Sunweb je pas bij aankomst welke hotels je krijgt en dit is een plaatje. Het hotel in Palermo was ondermaats en lag in de verkeerde wijk maar dit hotel was als een oase in de woestijn. Agrigento is beroemd om zijn tempels in de tempelvallei die we maar gelijk bezocht hebben omdat we nogal vroeg aankwamen omdat we zo vroeg mogelijk, voor de drukte, uit Palermo weg wilden.

Ook hier hadden we geluk met het weer want achter ons, nadat we de bergen waren overgestoken, doemden grote regenwolken op en gaf het forse buien in het binnenland, waar we nog zojuist doorheen gereden waren. We waren ze net weer ontsnapt en kwamen aan in zonnig Agrigento. De zeewind hield de buien achter de stad en dit gaf een geweldig mooie wolkenlucht boven de stad.

Al snel vonden we de heuvelrug met de tempelresten en na een veiligheidscontrole en ticketrij konden we hier de historische site bereiken. Wat een bijzonder gebied waar je dan doorheen loopt. Hoog op de heuvelrug (het is helemaal geen vallei) kijk je uit over Agrigento aan de ene zijde en de heuvels en de zee aan de andere zijde. De heuvelrug is bezaaid met tempelcomplexen en tempelresten uit de Griekse tijd.

Deels zijn tempels en beelden bewaard gebleven doordat ze hergebruikt werden door de katholieke kerk die ze ombouwden van Griekse tempels voor Hera en Heracles naar katholieke gebedsplaatsen. Andere tempels zijn vernietigd door veroveraars en aardbevingen. Een deel is opgegraven en sommige pilaren zijn weer overeind gezet. Icarus ligt in ieder geval voor een tempel op de grond na zijn tocht waarbij hij te dicht langs de zon is gevlogen, zoals de mythe ons doet geloven.

We lopen langs eeuwenoude historische plaatsen, bezoeken de verschillende tempelcomplexen en lopen terug via de meer verborgen gelegen necropolis.

De meeste mensen schijnen niet door te hebben dat er nog een andere weg terug is langs de schuine helling, die je langs de graven en grafkelders voert. Je loopt onder een boog van klimplanten, die je wat schaduw bieden. Een welkome afwisseling.

Onderweg komen we langs een prachtige villa, een heerlijk restaurant barretje en een oude olijfboomgaard. Het is weer een bloedhete dag en we zoeken in de namiddag een nabijgelegen zandstrandje op om te gaan zwemmen. Dit vonden we onderaan de voet van de heuvels in het dorpje San Leone.

Dit badplaatsje heeft veel restaurantjes en stranden waar je goed kan eten en lekker kan zwemmen. Heerlijk na een hete dag slenteren en autorijden. Daarna genieten we van ons luxe hotel en wandelen door de prachtige tuin met zwembad. We hadden geen zin in een badmuts dus we hebben er niet meer gezwommen nadat we in de zee waren geweest.

Vanaf de hoteltuin heb je uitzicht op de tempels en kan je genieten van een wijds uitzicht over de omgeving. Dat is wel leuk om daar de zon onder te zien gaan.