sicilie-2018.reismee.nl

Het lieflijke stadje Siracusa.. als kers op de taart

Het schattige stadje Siracusa mag je niet overslaan als je op Sicilië bent. Vooral het schiereiland is een bijzonder mooi oud stadsgedeelte met een indrukwekkende haven en leuke marktjes, restaurantjes, kerkplein en baaitjes. Neem de moeite om je auto buiten het schiereiland te parkeren en loop over de brug naar het oude stadscentrum.

Je loopt langs de bootjes en komt dan in het oude stadsgedeelte waar je leuke straatjes en pleintjes hebt. We kochten een kilo donkere kersen op de markt en gingen onder de bomen aan de kade ze samen oppeuzelen. Heerlijk. Hier zagen we van die zwerfkatjes die hoogzwanger om eten bedelde maar ik kon ze niet verleiden tot een stukje pizzakorst wat ik inmiddels in mijn handtas bij had voor de vele zwerfdieren die je hier toch nog wel tegen komt. Het meest verdrietige vind ik toch wel de honden die je af en toe ziet lopen. Duidelijk zonder baas, verwaarloost en hijgend door de straten of langs bergweggetjes. Als dierenliefhebber breekt je hart hier wel eens.

We doen ons tegoed aan de verse producten die Sicilië te bieden heeft. Heerlijk fruit maar ook fruittaarten bij het ontbijt vreemd genoeg. We lopen door het historisch centrum op zoek naar de kerk, vijver en fontein. We vinden ze  uiteindelijk alle drie. Naast de kerk ligt de Minerva straat.. dat vind ik wel bijzonder natuurlijk ;)

Het is vandaag echter ook weer erg warm en Siracusa ligt het meest zuidelijkst van de vele dorpjes en steden en kan warme wind van de Sahara aangevoerd krijgen. Het was hier ook het warmst van Sicilië maar gelukkig kon je aan de zijkanten van het schiereiland in de schaduw wat genieten van een zeewindje. Factor 30 tot 50 is hier wel een aanrader want de zon is intens.

Grote cruiseschepen leggen hier aan voor een dagje Siracusa. Dat kan wel wat drukte geven. We beginnen een beetje moe te worden van deze intensieve rondreis en we doen het vandaag rustig aan. Het is ook drukkend warm en we ontkomen deze keer in de avond niet aan fikse onweersbui. Voor het eerst deze vakantie want tot nog toe hadden we de buien elke keer achter ons kunnen laten.

Gelukkig klaart het daarna alweer snel op en is de stad weer gezellig druk. De mensen komen in de avond de straat op om met elkaar te eten en te drinken. Je kan merken dat het vrijdag is. De mensen zijn vrij en lijken te vieren dat het weekend is. Ze zijn ontspannender en vriendelijker dan doordeweeks wanneer ze enkel haast lijken te hebben en weinig geduld met je hebben.